MAHA PENCIPTA



NABI ADAM

Surah Al-Baqarah ayat 29 dan 39
Surah Al-A'raf ayat 11 dan 12 
Surah Al-Taha ayat 116 dan 117
Surah Al-Isra' ayat 61-65
Surah Sad ayat  dan 71-75
Surah Al-Fussilat ayat 9 - 12
Surah Al-Maidah ayat 31- 35

SETIAP CIPTAANNYA BERPASANG-PASANGAN
Semua apa yang kita lihat samada keindahan di bumi,di langit ,malah di alam semesta ini,dahulunya,semuanya tiada.Allah maha  berkuasa dan maha pencipta ,lalu menjadikan segala sesuatu yang dapat kita lihat dan saksikan disekeliling kita..betapa hebatnya ciptaan sungai yang mengalir, hutan yang menghijau, gunung- ganang yang gagah, hujan membawa rahmat, malah yang paling dekat iaitu kejadian kita sendiri. Betapa hebatnya teknologi kerja jantung kita, buah pinggang,sistem pencernaan,sistem perkumuhan..dan berbagai-bagai lagi...tak terhingga bilanggannya...
MAHA SUCI CIPTAANYA
DAMAINYA ALAM INI
INDAHNYA CIPTAAN ALLAH

Allah maha pencipta, menciptakan langit dan bumi serta kedua antaranya dalam masa enam hari.Hari bukan seperti siang malam,bulan dan tahun,abat dan kurun, seperti kita rasai ini tetapi hanya Allah sahaja yang maha mengetahui...
Apabila Allah ingin memjadikan sesuatu  ,hanya berfirman “kun” yang bermaksud “jadilah”.Maka terciptalah apa yang Allah kehendaki.Begitulah kejadiannya ala ini. ‘Kun’..maka terciptalah alam ini,semuanya seimbang mengikut kadarnya,dataran dan lautan,gunung-ganang dan lembahnya,flora dan fauna.Terciptalah mentari , sebagai sumber tenaga dan cahaya,bintang dan bulan menghias langit.Semua objek di langit beredar sujud pada Penciptanya ,akur mengikut orbit,tiada sesaat pun engkar padaNya.


                     “Segala puji bagi Allah pencipta langit dan bumi,yang menjadikan malaikat-malaikat sebagai utusan(untuk mengurus berbagai urusan) yang mempunyai sayap,masing-masing dua,tiga dan empat.Allah menambah pada ciptaanNYa apa yang Dia kehendaki.Sungguh Allah Makakuasa atas segala sesuatu 

                    “(Fatir , ayat 1)

                   'Dia mencipta bumi dan langit dengan kebenaran.Maha tinggi Allah dari apa yang mereka sekutukan”

                         (An-Nahl,ayat 3)


                      Diciptakan pula olehNya, malaikat-malaikut dari cahaya.Malaikat ini suatu ciptaan yang amat patuh dan taat kepada perintah Penciptanya.Sentiasa beribadah dan melaksanakan tugas masing-masing dengan penuh taat seperti malaikat penjaga bumi,penjaga langit,menurunkan hujan,penyabut nyawa,penulis amalan manusia yang jahat dan baik,pembawa wahyu,pembawa rezki  ,penjaga neraka,penjaga syurga yang sentiasa bertasbih memuji dan mensucikan Allah maha Pencipta.


                    “Dia menurunkan para malaikat pembawa wahyu dengan perintahnya kepada siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya(dengan berfirman)”Peringatkanlah bahawa tiada tuhan selain Aku,maka hendaklah kamu bertakwa kepada KU”

                   (Al-Anfal , ayat 50)

                “Dan Dialah penguasa mutlak atas hambaNya,dan diutuskan kepadamu malaikat-malaikat penjaga,sehingga apabila kematian datang kepada salah seorang di antara kamu,malaikat-malaikat Kami mencabut nyawanya,dan mereka tidak melalaikan tugasnya”

SYUJUD HANYA PADANYA






                 "Ingatlah ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu lalu diperkenankanNya bagimu. Sungguh Aku akan mendatangkan bala bantuan kepadamu dengan 1000 maliakat yang datang berturut-turut "

                    (Al-Anfal , ayat 9)







Sumber Rujukan..
Bey Arifin ,1978 .Buku Rangkaian Cerita Al Quraan .Pustaka Nasional Singapore



Comments

Popular posts from this blog

MAJLIS PERASMIAN PADANG BOLA SINTETIK SMK KADOK

MESYUARAT AGONG PIBG KE 42,PENYAMPAIAN BAP &PENETAPAN KPI KURIKULUM

29Julai 2017 Trip Aceh... Gunungan