NABI ADAM- MANUSIA PERTAMA CIPTAAN ALLAH

Manusia pertama yang diciptakan oleh Allah ialah nabi Adam.Sebelum wujudnya Adam itu ,malaikat , jin ,alam semesta dan syurga telah Allah ciptakan.Adam adalah ciptaan Allah dengan tanganNya sendiri, bukan seperti kejadian alam dengan perkataan "kun", maka jadilah apa yang Allah kehendaki. Maksud tanganNya sendiri ini bukan bermaksud seperti manusia,hanya Allah sahaja maha mengetahui dan maha pencipta.

Kehendaklah Allah ini telah disampaikan kepada malaikat iaitu  Adam ini akan diciptakanNya dari tanah. Manakala  malaikat Allah jadikan dari cahaya dan jin dari api.

Al-Hijr ,ayat 28
           Dan (ingatlah),ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat , " Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk"..



Manusia yang akan Allah ciptakan ini, akan Allah jadikan sebagai  khalifah di muka bumi.Jika malaikat Allah jadikan utuk menguasai dan mengatur kejadian di langit maka manusia pula  menguasai,mengatur dan memakmurkan bumi ciptaan Allah ini.
Malaikat pun memberikan pandangannya kepada Allah, sekiranya manusia menjadi khalifah di muka bumi nanti, sudah pasti  manusia akan membuat kerosakan,kacau bilau dan pertumpahan darah.Malah malaikat merasakan mereka lebih sesuai kerana mereka amat taat kepada Allah dan sentiasa memuji dan mensucikanNya. Allah menegaskan kepada malaikat sesungguhnya segala perancangan dan tindakanNya hanya  Dia yang mengetatui dan kita sebagai hambanya amat lemah dan tidak mengetahui ilmuNya.Allah jadikan manusia sebaik-baik kejadian yang  mempunyai  jasmani,rohani,nafsu dan akal fikiran.

Al-Baqarah ,ayat 30
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi” . Mereka berkata “Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di muka bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpah darah padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman:”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”.

Setelah Allah sempurnakan kejadian Adam ,dengan jasad yang lengkap sempurna dari hujung rambut hingga ke hujung kaki,tubuh berongga yang lengkap dengan pelbagai organ dan system tubuh badan .Maka Allah tiupkan roh ke dalam tubuh Adam. Maka system pernafasan mula berkerja, sel-sel badan berfungsi, jantung pun berdenyut, system endokrin menjalankan tugas penyelarasannya. Lalu Adam pun bergerak-gerak segala anggota tubuhnya,matanya pun terbuka, Adam lalu bersin ,menandakan tubuh badannya sihat sejahtera .Hiduplah Adam dengan sebaik-baik kejadian lengkap  jasmani ,rohani,nafsu dan akal fikiran.

Sad,ayat 72
Kemudian apabila telah Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiupkan roh (ciptaan)Ku kepadanya, maka tunduklah kamu dengan bersujud pada nya (Adam).

Comments

Popular posts from this blog

MAJLIS PERASMIAN PADANG BOLA SINTETIK SMK KADOK

MESYUARAT AGONG PIBG KE 42,PENYAMPAIAN BAP &PENETAPAN KPI KURIKULUM

29Julai 2017 Trip Aceh... Gunungan